Mijn focus ligt op LinkedIn omdat ik daar de zakelijke markt bereik, maar ik heb ook een Facebook bedrijfspagina en nog een oud Twitter-account. Steeds meer klanten zijn ook zakelijk actief op Instagram. Tot nu toe deed ik hier nog niets mee, maar soms is er een moment om te heroverwegen waar je je als ondernemer profileert en waarom.
Social Media Trends
Inmiddels ben ik al heel wat jaren actief op Social Media. Ik volg daar niet alle trends. Zo ben ik nooit op Hyves gegaan en heb ik Pinterest en andere zogenoemde ‘Socials’ ook aan mij voorbij laten gaan. Ik wacht eerst af wat zo’n medium gaat doen voordat ik beslis of ik hier tijd en energie in ga steken. Het is ook belangrijk om daar te zijn waar je doelgroep is. Dus geen TikTok of Snapchat voor mij. Maar er is ook een continue verschuiving van leeftijdscategorieën die zich op een bepaald medium profileren. Zodra de moeders van Facebook overstappen Instagram, stapt de jeugd bijvoorbeeld over op een ander medium…
Ik gebruik Social Media vooral zakelijk met een focus op LinkedIn, dat goed past bij deze zakelijke insteek, ik deel er mijn wekelijkse blogs met ruim 2000 connecties. Ik word er gevonden voor wie op zoek is naar een WordPress-specialist. Via supportvragen op LinkedIn heb ik voor meerdere opdrachtgevers inmiddels WordPress-werkzaamheden uitgevoerd. Hier heb ik ook een bedrijfspagina maar daar doe ik verder niet zoveel mee.
Er is een tijd geweest dat ik zeer actief was op facebook. Belangrijk om daar af toe wat persoonlijks te blijven delen, dat wordt altijd gewaardeerd. Naast een persoonlijk account met 600 ‘vrienden’ heb ik een bedrijfspagina Zin In Webdesign met 350 volgers. Maar het blijft moeizaam om het aantal fans van een bedrijfspagina te laten groeien is mijn ervaring en het levert ook weinig op.
Op Twitter ben ik al aanwezig sinds 2009 met inmiddels zo’n 1500 volgers. Dat vormde toen een levendige community, maar op dit moment is het vooral interessant om te lezen waar de ophef van de dag over gaat. Heb getwijfeld om dit account te laten vallen, maar ach ‘Het eet geen brood…’.
Insta…
Tot nu toe heb ik Instagram ook links laten liggen. Het medium is vooral beeldgericht en wat zou ik daar zakelijk voor het voetlicht kunnen brengen met beeld. Er zijn echter steeds meer opdrachtgevers die gebruik maken van Instagram, dus is het minste wat ik dan doe een account aanmaken en kijken hoe het werkt. Sinds kort maak ik nu zo’n vierkant plaatje met de titel van mijn blogs en deel deze op Instagram met een verhaaltje erbij. Maar ook hier moet je natuurlijk eerst weer een netwerk opbouwen om impact te hebben, laat staan dat het zakelijk iets oplevert.
Volg je mij?
Wellicht volgen we elkaar al op een of meerdere kanalen. Zo niet dan nodig ik je van harte uit om een verbinding te maken, een vriendschapsverzoek te doen of me te volgen.
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay