Als je een link deelt via LinkedIn, of andere social media zoals facebook, of twitter, dan wil je graag dat de bijbehorende uitgelichte afbeelding* getoond wordt. Beeld spreekt altijd meer dan alleen tekst en je hebt de afbeelding ook met zorg gekozen passende bij je bericht. Wat je in ieder geval wil is dat je post zo aantrekkelijk is dat men of op de link klikt of direct reageert. Als de afbeelding niet getoond wordt dan is dat toch jammer.
In Facebook is dat een bekend probleem dat je kunt oplossen door de Facebook-debugger te gebruiken. Je plaatst de link in de debugger en laat deze opnieuw laden (Scrape). Is er iets fout in de instellingen op de site dan krijg je daar een melding van.
Onlangs ontdekte ik dat LinkedIn deze optie ook heeft, de LinkedIn Post Inspector. Je kunt daarmee de link inspecteren en krijgt aanwijzingen wat het probleem is en daarvoor een oplossing zoeken. Onlangs had ik de ervaring dat LinkedIn niet de uitgelichte afbeelding laat zien, maar de gebruikte Gravatar. Daarna las ik dat je in Yoast SEO ook in kunt stellen welke afbeelding op Social Media gedeeld wordt. (laatste tab van Yoast). Helaas gaf dat nog niet het gewenste resultaat, dus nu handmatig de foto in de post gevoegd.
Ook Twitter heeft overigens een optie om te checken hoe afbeeldingen getoond worden met de Twittercards Validator.
* Een Uitgelichte afbeelding is een afbeelding die je in je WordPress-bericht hebt toegevoegd om te tonen op een bepaalde plaats in je bericht afhankelijk van het gebruikte WordPress-thema.
Afbeelding van Pexels via Pixabay