De afgelopen maand bracht ik 5 offertes uit, waarvan 4 ook een opdracht zijn geworden. Een geweldige score en dan ook nog van de leukste klanten die ik me maar voor kan stellen. Vrouwelijke ondernemers die al langer en succesvol bezig zijn met hun bedrijf en toe zijn aan vernieuwing en professionalisering van hun website (Mijn ideale klant dus). De orderportefeuille is daarmee goed gevuld voor de komende maanden. Om te zorgen dat ik ook nog tijd heb voor vakantie in de zomer moet ik flink aan de bak. Voor nieuwe aanvragen zal ik pas in het najaar tijd hebben. Een luxe positie natuurlijk.
Mijn geheim?
Hoe zorg ik dat een offerte voor een website ook een opdracht kan worden?
- Ik maak altijd een afspraak voor een persoonlijk kennismakingsgesprek met de potentiele opdrachtgever voordat ik een offerte maak.
- De opdrachtgever krijgt een zeer verzorgde en gestructureerde offerte zodat duidelijk is waar men voor betaald.
- In de offerte neem ik de specifieke wensen en behoeften van de opdrachtgever mee.
- In het taalgebruik hou ik rekening met de kennis van de opdrachtgever zodat de offerte helder en begrijpelijk is.
Geen offerte maar aanbod
Ik gebruik de term “offerte” overigens niet meer, maar heb het over “aanbod”. Dit sluit voor mijn gevoel meer aan bij wat ik doe en heeft een vriendelijkere en persoonlijkere toon.
Aan de slag
Genoeg te doen dus aan de slag om voor die nieuwe opdrachtgevers een website naar wens te maken. Ik heb er zin in!