Bij de start van mijn webdesignbureau in 2002 ging ik op zoek naar een hostingbedrijf waar ik mijn eigen website kon onderbrengen. Via een vergelijkingssite (van Ben Woldring?) kwam ik terecht bij Qweb Internet Services. Een kleinschalig full-service hostingbedrijf uit Rotterdam met servers in Nederland. In de loop der jaren zijn we met elkaar mee gegroeid. Ik bracht steeds meer websites van klanten onder bij deze provider en ging via reselling naar een dedicated VPS (Virtual Private Server) waarop ik inmiddels ruim 100 sites en 169 domeinen heb draaien. Ik kan met de Plesk controlpanel alles instellen voor de betreffende sites; accounts aanmaken, SSL-certificaten instellen, mail-accounts instellen en beheren, enz..
Lezen en schrijven
Is er een probleem of heb ik een vraag, dan kan ik een supportmail sturen of bellen en word dan door de heren van Qweb uitstekend geholpen. Zij zijn verantwoordelijk voor het functioneren van de servers, dus daar heb ik geen omkijken naar. Alle nieuwe websiteklanten bied ik aan om de site op mijn VPS op te bouwen. Voor mij werkt dit het gemakkelijkst, ik kan lezen en schrijven met deze server, dus installeren en verplaatsen van sites kost me relatief weinig tijd.
Frustratie en irritatie
Soms heeft een klant echter de voorkeur voor een andere provider. Zo had ik dat afgelopen week met een opdrachtgever waarvoor ik een site opgebouwd had op een testlocatie op mijn server. Op verzoek van de klant zou ik deze site verhuizen naar de provider van hun keuze. Het verplaatsen van een site, dat me normaal gesproken een uurtje zou kosten, kostte me nu 4 dagen en veel frustratie en irritatie. Van ip-blokkade tot ontbrekende installatie van PHP tot geen bewerkmogelijkheid van de database. Wel diverse supportmogelijkheden, van supporttickets tot chat tot support via WhatsApp. Allemaal heel vriendelijk, maar ik moest wel heel vaak uitleggen wat de problemen waren en het kostte me dus heel veel tijd.
Meedenken en problemen oplossen
Gelukkig draait het nu, maar oh oh oh wat een gedoe. Nu weet ik ook weer waarom ik mijn klanten toch het liefst op mijn server onderbreng bij een provider die met me meedenkt en problemen direct oplost als dat nodig is.
P.s. Wat zijn jouw ervaringen met hostingproviders? Hosting ‘from hell’ of heb jij eigenlijk nooit problemen?
Afbeelding van Michal Jarmoluk via Pixabay