Jij hebt een domeinnaam voor je bedrijf laten registreren. Service van de webbouwer, handig toch. De webbouwer heeft vaak een vaste provider waar deze de door hem/haar gebouwde websites onderbrengt, weet hoe dit allemaal werkt en ‘ontzorgt’ je daarmee. Maar ben jij dan wel de domeinnaamhouder?
Het gebeurt nogal eens bij de registratie van een domeinnaam dat deze op naam van de webbouwer komt te staan en niet op naam van de opdrachtgever. Dat zal niet altijd bewust gebeuren, maar het is natuurlijk niet wat je als klant wilt.
Dit vraagt wel alertheid van de webbouwer. Als opdrachtgever weet je dit wellicht niet eens. En zolang alles goed gaat is er geen vuiltje aan de lucht. Als je echter problemen krijgt met je webbouwer of provider dan kun je niet zomaar je domeinnaam opzeggen of verhuizen, je bent immers geen domeinnaamhouder en hebt in principe de toestemming van de webbouwer nodig om deze acties uit te laten voeren. Je zult moeten bewijzen dat jij de rechtmatige eigenaar van de domeinnaam bent.
Weet je niet hoe dit zit met jouw domeinna(a)m(en), dan kun je dit voor .nl domeinen zelf simpel controleren. Ga naar https://sidn.nl en vul je domeinnaam in. Daarna krijg je de optie om de gegevens te bekijken. Staat jouw naam niet als domeinnaamhouder vermeld dan raad ik je aan om contact op te nemen met je webbouwer om dit aan te laten passen om latere problemen te voorkomen.
Dit doet een webbouwer niet altijd bewust. Mijn eigen ervaring is dat, als ik bijvoorbeeld een domeinnaam voor een klant verhuis, dat ik automatisch domeinaamhouder wordt van de betreffende domein. Uiteraard is dat niet de bedoeling, dus mijn eerste actie is dan om de domeinnaam weer op de naam van de opdrachtgever te zetten.
Ik ga het zelf dus ook maar eens de 169 domeinen checken die via mijn webdesignbureau geregistreerd staan en corrigeren waar deze niet op naam van de de klant staan. Dat is ook ‘ontzorgen’.