Redelijk uniek is het wel te noemen. We zijn zo gewend dat je overal kan pinnen, dat je er niet eens meer over nadenkt. Bij Broodje Mario aan de Utrechtse Oude Gracht, doen ze niet aan pinbetaling. Nog steeds niet…
Tijdens mijn fietstocht afgelopen week van Alphen aan den Rijn naar Soest voor de Women on the Web-driedaagse, kwam ik langs de Oude Gracht in Utrecht. Sinds jaar en dag (1977) is Broodje Mario een begrip. Jarenlang werden de broodjes verkocht vanuit een kraam langs de gracht, maar nu ook al weer heel lang bij één van de winkelpanden die je daar aantreft. Zolang als ik in Utrecht kom, maakt het nuttigen van een Broodje Mario regelmatig deel uit van mijn bezoek. Overheerlijk en zelfs het omfietsen waard. Perfect om mee te nemen voor de lunch, dus bestel ik een broodje met extra groente. Jammie! Op het moment dat ik af wil rekenen blijkt dat dit alleen contant mogelijk is. Zelf heb ik vrijwel nooit contant geld op zak en kan ik me niet eens heugen dat ik voor het laatste geld uit een betaalautomaat heb gehaald. Ik word verwezen naar een geldmaat aan de overkant om mijn broodje af te kunnen rekenen.
Het is blijkbaar een principiële keuze van de eigenaren, terwijl ik denk dat het ook voor hen ook veel gemakkelijker zou zijn. De handeling om gepast geld terug te geven is toch veel bewerkelijker dan een pinbetaling? Zou het voor de kosten zijn of is er een andere reden om dit zo te blijven doen. Het is waarschijnlijk zo dat de klanten van Broodje Mario deze zo lekker vinden dat ze het ongemak ervoor over hebben, maar klantvriendelijk is anders.
Ook ik had het er voor over en heb genoten van het broodje dat ik na mijn aankomst in Soest oppeuzelde. Voor de mensen naast mij wellicht minder fijn i.v.m. de hoeveelheid knoflook in de salami.
p.s. Nu ik mijn foto goed bekijk ontdek ik 3 plakkaten met de mededeling dat er alleen contant betaald kan worden. Net als iedereen blijk ik een slechte lezer. Maar dat is weer een heel ander onderwerp.