Ik heb uiteraard de allerleukste opdrachtgevers van de hele wereld… 🙂 Het zijn opdrachtgevers waarmee ik in in de loop der tijd een goede relatie heb opgebouwd. Van de eerste kennismaking tot de daaropvolgende, vaak jarenlange, samenwerking. We weten wat we aan elkaar hebben. Er is wederzijds vertrouwen en waardering. Maar… heel soms loopt het anders en dan kan het beter zijn om afscheid van elkaar te nemen.
De notoire wanbetaler
Er zijn altijd wel klanten die laat betalen, maar ik heb in die 20 jaar maar 1 klant gehad die een zodanige wanbetaler was dat ik officieel afscheid van hem genomen heb. Naast dat hij veel aandacht van mij vroeg, werden de rekeningen dus niet betaald. De betreffende klant heb ik netjes per brief laten weten dat ik de samenwerking opzegde. De site verhuisde ik weg van mijn server, zodat we niet meer met elkaar te maken hoefden te hebben. Ik weet nog hoe opgelucht ik was, toen ik die beslissing genomen had om afscheid te nemen van deze klant. De laatste facturen zijn nooit betaald, zelfs de deurwaarder kon het geld niet bij hem innen. Het bizarre is dat ik deze persoon nog steeds regelmatig tegenkom op netwerkbijeenkomsten…
De energievreter
De samenwerking met een andere klant ging al jaren terug, maar zij vroeg altijd al veel aandacht. Zelfs toen de opdracht nog minimaal was bleef ze me bestoken met mail en telefoon. Reageerde ik niet snel genoeg op een mail dan werd ik gebeld. Dat ik uiteindelijk nog ergens om uitgefoeterd werd, was de druppel. Dit was een klant die me duidelijk geen energie gaf, maar alleen maar kostte. Het besluit om afscheid van haar te nemen was juist, daarna voelde ik alleen maar opluchting.
De wantrouwige
Soms krijg ik opdrachtgevers die niet tevreden waren over hun vorige webbouwer en dan dan bij mij terechtkomen. Meestal gaat dat goed, maar soms ook niet. Ik voel me dan vereerd dat ze voor mij gekozen hebben en wil graag helpen. Maar je mist dan toch de eerste aftastende kennismakingsfase. In die kennismakingsfase stel je de wederzijdse verwachtingen op elkaar af. Het is ook goed om vooraf helder te hebben waarom deze klant precies bij de vorige webbouwer vertrokken is.
Als je ook het websitebeheer overneemt, van een site die niet door jou gebouwd is, kun je voor verrassingen komen te staan. Als je dan niet aan de verwachtingen van de opdrachtgever kan voldoen neemt het vertrouwen in jouw kunnen af en daarmee het plezier in de samenwerking.
De mismatch
Soms passen jij en je klant niet goed bij elkaar. De onderbuik zegt het vaak al, maar daar luister je niet altijd naar. Je wilt de opdrachtgever graag helpen. Soms neemt een klant ook afscheid van jou; dan blijken de verwachtingen niet aan te sluiten bij wat je te bieden heb. Je spreekt niet dezelfde taal. Altijd een goede les om daar zo helder mogelijk over te zijn om teleurstellingen voor te zijn. Als je al twijfelt in de kennismakingsfase, dan is dat een goede graadmeter om van samenwerking af te zien. Maar soms ontdek je dat pas terwijl je de samenwerking al aangegaan bent….
Op een lijn
Net als in een goed huwelijk is het soms nodig om een gesprek hebben met je opdrachtgever om weer op een lijn te komen. Om uit te spreken wat je dwars zit en ruimte te maken voor oplossingen. Dan kun je daarna met nieuwe energie met elkaar verder. Lukt dat niet, dan is het beter om afscheid van elkaar te nemen zodat jij weer ruimte krijgt voor klanten waar je wel energie van krijgt en de opdrachtgever de kans heeft om een nieuwe samenwerkingspartner te zoeken waar het wel mee klikt.
Ten slotte
Uiteraard is het belangrijk om de samenwerking netjes af te sluiten, met een duidelijke mail of brief waarin je aangeeft waarom je dit besloten hebt. Daarin geef je ook aan hoe je de zaken afrond, met een handreiking naar de klant om de evt. verhuizing of overdracht soepel uit te kunnen voeren.
Zo tegen het einde van het jaar is het een goed moment om een afweging te maken van welke klant(en) jij afscheid wilt nemen. Om het nieuwe jaar met een schone lei en volop energie te kunnen beginnen.
Afbeelding van sharkolot via Pixabay