Op mijn LinkedIn-tijdlijn kwam een bericht voorbij van een onderneemster die twee jaar voor zichzelf bezig is en nu ervaart dat ze in de maand juli wel heel weinig omzet heeft gehaald. Dat prikkelde me tot een reactie.

“Je bent nog maar 2 jaar bezig. Ik al 20 jaar. Juli is altijd een rustige maand, dus ook weinig te factureren. Als de rest van het jaar goed is, dan is dat geen probleem. Maar die eerste jaren van mijn ondernemerschap was het inderdaad wel spannend of ik genoeg werk zou houden of krijgen. De ervaring leert inmiddels dat er altijd weer iets op mijn pad komt en de stroom aan werk continu door blijft gaan.”

Zomerrust

Zelf ben ik al 20 jaar ondernemer en de zomer is altijd een rustige tijd geweest. Nieuwe webdesign-opdrachten krijg ik eigenlijk nooit in de zomer, ook is het aantal offerte-aanvragen minimaal. Ook de vaste klanten doen nauwelijks een beroep op me omdat ze op vakantie zijn dus aan beheerwerkzaamheden is er ook weinig te doen.

Werken aan mijn bedrijf

Het fijne van de zomermaanden is wel dat ik tijd heb om zaken op te pakken die anders blijven liggen. Werken aan mijn bedrijf i.p.v. in mijn bedrijf. Investeren in het aanleren van nieuwe technieken en het verbeteren van de bedrijfsvoering zodat deze na de zomer weer minder tijd kost.

Vertrouwen

In de loop der jaren krijg je steeds meer vertrouwen dat het na een rustige tijd weer aantrekt, dat er altijd weer werk op je pad komt etc. Ook opdrachtgevers denken tijdens de zomervakantie na over de ontwikkeling van hun bedrijf en website en kloppen als ze weer terug zijn aan voor hulp.

Vakantie nemen

De neiging bestaat om als zzp’er aan het werk te blijven, ook in deze rustige tijd. Maar eigenlijk zou het ook wel handig zijn om gelijk met mijn opdrachtgevers vakantie te houden. Dat als voornemen voor volgend jaar. Deze week rond ik een aantal zaken af en daarna trek ik er voor 3 weken de stekker uit om weer even lekker op te laden.