De appelsleetjes van de bakker

Al sinds Corona fiets ik bijna dagelijks een rondje van 20 kilometer door de polder met onderweg een stop bij het bakkertje in Woubrugge. Voor een coffee to go op het bankje aan het water en sinds enige tijd weer op het kleine terras voor de deur van de winkel. Het is een bakkertje waar de tijd sinds de jaren 80 duidelijk stil heeft gestaan. Onlangs hoorden we echter dat deze bakker en nog 14 andere bakkers overgenomen zouden worden door Bakkerij Van Maanen. Nu was het best een oubollige boel, dus een opfrisbeurt zou sowieso geen kwaad kunnen.

Nieuwe bakker Nieuw concept

In 2 dagen tijd werden alle overgenomen bakkers omgebouwd naar het concept van Van Maanen. We gaan inmiddels volgens het nieuwe concept “Koffieleuten bij de bakker”. Interessant om te zien hoe, met wat simpele ingrepen, deze bakkerij de uitstraling van de nieuwe bakker heeft gekregen, in kleuren en huisstijl. De huidige medewerkers mogen gelukkig blijven. De nieuwe bakker heeft hen met open armen ontvangen met onder andere een rondleiding in de bakkerij. En blije medewerkers geven uiteindelijk blije klanten, toch!

Niet alle klanten zijn echter blij met deze verandering. De prijzen zijn wel significant hoger, dus daar wordt over gemopperd, maar wat men het ergste vindt is dat de appelsleetjes van bakker Quint niet meer in het assortiment zitten. Dit heeft geleid tot grote consternatie op Facebook en zelfs een bericht in de krant. Nu heb ik deze appelsleetjes zelf ook regelmatig gegeten en ze zijn zeker lekker, maar ik wist niet dit zo’n ding zou zijn.

Consternatie

Voor bakkerij Van Maanen is deze consternatie goed voor de naamsbekendheid, want iedereen weet nu dat zij de boel overgenomen hebben. Maar wat zullen zij doen met de appelsleetjes en de bijbehorende consternatie?

  • Gaan ze ze toch in het assortiment opnemen, maar dan in alle 61 winkels
  • Houden ze hun poot stijf en komt het appelsleetje niet meer terug
  • Blijven de klanten weg om het verdwijnen van het appelsleetje
  • … of zal de soep (of het appelsleetje) uiteindelijk niet zo heet gegeten worden?

Waar een klein dorp groot in kan zijn.

Klanten en verandering

Nu is het altijd lastig als je als onderneming een andere weg in slaat, bepaalde diensten niet meer levert of in ieder geval niet meer in de etalage zet. Of dat je de prijzen van bepaalde producten of diensten verhoogt. Het is altijd de vraag hoe je huidige klanten dit oppakken. Sommigen zullen wellicht vertrekken naar een andere partij. Maar je zult ook klanten trekken die de nieuwe koers juist waarderen… en dat alles als overdenking n.a.v een appelsleetje.

Update… hoe het verder ging

Bakker van Manen heeft besloten de appelsleetje op te nemen in het assortiment. Dus op zaterdag 21 mei is “het Woubrugse Appelsleetje” geherintroduceerd. Op deze eerste dag werden er al 280 verkocht en dat gaat nog steeds door. De dames van de bakkerij bereiden deze zelf vers in de winkel. Het idee is dat de appelsleetjes bij succes ook in de andere 60 bakkerijen van Van Manen geïntroduceerd gaat worden. Volgens de Woubruggenaren is dit appelsleetje net zo lekker als die van voormalige bakker Jan Quint, die in 2020 overleed. (Lees Van de Wieg tot het Graf – 18-06-2020 AD).

Toevalligerwijs waren wij in de bakkerswinkel op het moment dat de fotograaf van het Leids Dagblad langskwam voor het persmomentje van de lancering. Onze proeverij van het appelsleetje is dus vastgelegd. https://www.leidschdagblad.nl/cnt/dmf20220522_19162540