Ik zeg eigenlijk nooit ‘nee’ tegen een offerte-aanvraag voor een nieuwe WordPress-website. Soms wring ik me in alle bochten om toch maar ‘ja’ te kunnen zeggen, ook al weet ik dat het eigenlijk niet kan zonder mijn huidige opdrachtgevers teleur te stellen. Ik zeg ook nogal eens ‘ja’ tegen opdrachten waarvan ik van tevoren al weet dat ik er uiteindelijk niet blij van ga worden.
Offerte-aanvraag
Afgelopen week kreeg ik een offerte-aanvraag voor een zeer uitgebreide website met diverse functionaliteiten, waar ook tijdsdruk op zat en waarbij het de vraag was hoe dit intern binnen de organisatie afgestemd zou moeten worden. Kortom een opdracht waar ik mijn tanden in zou moeten kunnen zetten om dit tot een goed einde te brengen. Er zat ook tijdsdruk op, waardoor ik mijn geblokte vakantieweken waarschijnlijk niet meer vrij zou kunnen houden.
Nee zeggen
Ik heb het laten bezinken en heb uiteindelijk deze potentiele opdrachtgever gemeld dat ik geen website-aanbod op zou stellen. Deze keuze voelde gelijk goed en bleef ook goed voelen. Ik heb me voorgenomen om vaker ‘nee’ te zeggen, zodat ik baas blijf over de inhoud van mijn opdrachten-portefeuille.
‘Nee’ zeggen is moeilijk want je bent er als dienstverlener op ingesteld om je opdrachtgevers blij te maken. Daar past ‘nee’ zeggen natuurlijk niet in. Maar als ik ‘nee’ zeg tegen een opdracht kan ik wel ‘ja’ zeggen tegen een andere opdracht waar ik zelf ook blij van wordt.
En jij…?
Zeg jij weleens nee tegen opdrachten of opdrachtgevers en waarom?
Afbeelding van Gordon Johnson via Pixabay