Naast de ‘Over mij’/’Over Ons’-pagina lezen bezoekers van je website graag wat klanten en opdrachtgevers van jouw dienstverlening vinden. Dat geeft namelijk een goede indruk van jouw dienstverlening. Als bezoekers vertrouwen in jou en jouw dienstverlening hebben zullen ze je eerder een opdracht gunnen. Veel sites hebben de optie om een review* of reactie achter te laten. Heeft jouw site die mogelijkheid ook?
Reviews voor aankoopproces
Webwinkels hebben standaard een review-optie, heel nuttig als je op zoek bent naar een product. De ervaringen van anderen zijn dan deels leidend in het aankoopproces.
Maar reacties van opdrachtgevers zijn nuttig op iedere bedrijfswebsite. Bezoekers willen een indruk krijgen van je betrouwbaarheid en aanpak. Het lezen van reacties van anderen werken mee om een samenwerking met jou aan te willen gaan.
Hoe krijg je reviews
Klanten zullen niet vanzelf een reactie plaatsen, maar als je erom vraagt blijkt dat ze vaak bereid zijn om dit juist wel te doen. Sinds ik dit verzoek in mijn mailings toevoeg hebben al meerdere klanten een reactie geplaatst.
Is dat onbescheiden? Misschien wel, maar misschien is het ook tijd om wat minder bescheiden te worden en je kwaliteiten juist zichtbaar te maken voor wie jou en jouw bedrijf nog niet kent.
Een tevreden klant is een ambassadeur voor je bedrijf en wil dit ook graag met jou en de wereld delen.
Niet tevreden?
Uiteraard moeten klanten ook met klachten bij je terecht kunnen. Fijn als men deze dan rechtstreeks aangeeft zodat je dit gelijk op kan lossen als dat mogelijk is.
WordPress-testimonials-plug-ins
Voor de WordPress websites die ik bouw, maak ik vaak gebruik van de plug-in Strong Testimonials. Hiermee kun je een reactieformulier aanmaken en de testimonials ook op allerlei manier in je website toevoegen met veel keuzemogelijkheden in de vormgeving.
Goed voor je ego
Mijn eigen pagina met aanbevelingen begint inmiddels al aardig gevuld te raken. Het is natuurlijk heel fijn om zo’n webpagina met reviews te lezen, een boost voor je ego. Handig voor als je een keer in een dipje zit :). Dan weet je weer waarvoor je het doet.
*naast de term ‘reviews’ worden er ook andere termen voor gebruikt zoals ’testimonials’, ‘aanbevelingen’ of ‘reacties van klanten’.
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay