Gratis publiciteit: hoe ik als zzp’er regelmatig in de krant kom

Als zzp’er kun je verrassend vaak gratis in de krant komen — zonder dat je daarvoor hoeft te adverteren. In deze blog deel ik hoe ik regelmatig media-aandacht krijg, waarom dit werkt als PR, en hoe jij dat ook kunt aanpakken.

Eens in de zoveel tijd is er wel een aanleiding om in de krant te komen. Al is de krant een oud medium, ik merk dat die nog altijd goed gelezen wordt. Na publicatie krijg ik meteen veel reacties — en soms zelfs maanden later nog. Voor een zzp’er als ik is deze gratis publiciteit interessant en vaak effectiever dan adverteren. Zeker als het een artikel mét foto is: dan is de impact nog groter. Ik ben dan weer even in beeld, en wie weet denkt iemand dan aan mij als ze een nieuwe website nodig hebben.

Hoogtepunten in beeld

In de loop der jaren ben ik bij diverse hoogtepunten en evenementen geïnterviewd. Als ik al die krantenartikelen op een rij zou zetten — wat ik vast nog eens ga doen — zie ik mezelf terug in allerlei hoedanigheden en fases van mijn ondernemerschap:

  • Als Netwerkster van het Jaar in 2006 en 2016
  • Over de verplichte naamswijziging van mijn bedrijf, van Van In Tel Webdesign naar Zin In Webdesign
  • Bij de oplevering van mijn 100e website, voor Accountantskantoor Van Geen
  • Als initiatiefnemer van Zin In Ondernemen, met alle activiteiten die daarbij hoorden
  • Tijdens een hittegolf, over wat dat betekent voor een thuiswerkende zzp’er
  • En ga zo maar door

Hoe kom je steeds in de krant?

Soms word ik benaderd voor een interview, bijvoorbeeld als ik op social media een bericht plaats over een actueel onderwerp. Dat gebeurde bij berichten over thuiswerken tijdens een hittegolf, of over de invoering van de AVG en wat dat betekende voor ondernemers.

Ook reageerde ik een aantal keer op oproepen van journalisten in de Facebookgroep Roept u Maar. Als het onderwerp me aansprak en ik er iets over kon zeggen, reageerde ik direct. Inmiddels ben ik niet meer actief op Facebook, maar als je daar nog zit: houd die oproepen zeker in de gaten.

Een andere manier is om zélf een persbericht te sturen. Dat deed ik bijvoorbeeld bij de oplevering van mijn 100e website (nummer 250 is inmiddels in zicht!) en bij verschillende activiteiten van Zin In Ondernemen.

Niet te bescheiden

Mijn tip: wees niet te bescheiden. Je hoeft het allemaal niet te zwaar te maken — zie het als een leuke kans en heb er vooral plezier in!

Meest recent in de Mezza

In het weekend van 12 en 13 april 2025 verscheen een interview met mij in de rubriek Geld & Geluk van Mezza, het weekendmagazine van het AD. In deze rubriek vertellen mensen hoe ze omgaan met hun geld, waar ze het liefst aan uitgeven, wat ze belangrijk vinden en van welke aankoop ze spijt hebben.

Wil je het hele artikel lezen? Ik heb het gedeeld via een post op LinkedIn. Die werd inmiddels door meer dan 4.000 mensen bekeken — en dat zijn zeker niet allemaal lezers van het AD. Mooie extra zichtbaarheid dus!

Fotografie: Jean-Pierre Jans