Ik maak regelmatig een afspraak met een opdrachtgever voor een websitecheck. Vaak heb ik een paar jaar eerder de website gebouwd en is het zinvol om te kijken hoe het er nu voor staat met de site. Via Zoom nemen we dan een uurtje de tijd om alles rondom de website door te nemen.
Is de opdrachtgever nog tevreden met de site. Wat zou er anders/beter kunnen. We kijken samen naar het gebruik van de site. Trekt de site voldoende bezoekers en levert deze ook klanten op? Wat mag van de site af, waar wil je meer aandacht op vestigen. Zijn er plug-ins en functionaliteiten die je niet (meer) gebruikt. Ga je deze nog gebruiken of kunnen deze er ook wel af. Hoe minder plug-ins des te beter namelijk.
Ook de vormgeving nemen we dan door. Staat alles nog op zijn plek. Past de uitstraling nog bij je bedrijf en doelgroep. Kan met een aanpassing de site wellicht opgefrist worden?
Ik kijk ook naar hoe de opdrachtgever de site beheert, zoals de opmaak van pagina’s en koppen, gebruik van de editor etc. Wanneer heb je voor het laatst iets nieuws geplaatst. Zijn er functies die handig zouden zijn om toe te voegen. Ik geef advies voor vernieuwing en verbetering.
Ook technisch gezien is er altijd verbetering mogelijk. Zo zal bij oudere sites vaak nog de klassieke editor gebruikt worden i.p.v. de geavanceerde Gutenberg-editor die inmiddels beschikbaar is. Of staan er verouderde plug-ins op die niet meer doorontwikkeld worden. Dan kijk ik naar vervangende opties.
Een opfrisbeurt n.a.v. deze websitecheck zorgt dat de site daarna weer even mee kan. Is de site echt verouderd dan is het wellicht tijd voor een nieuwe site.
Naast de websitecheck voor opdrachtgever is het ook mogelijk om de websitecheck in te vullen op de site van Zin In Webdesign. Dat geeft alvast een indruk waar je aandacht aan moet besteden voor een zinvolle site.