Het afgelopen jaar vonden bijna al mijn zakelijke afspraken via online -platforms, zoals Zoom, plaats. Elkaar ‘in real life’ treffen zit er voorlopig niet in nu de huidige lockdown nog wel even duurt. Het voordeel van deze situatie is dat mijn online gereedschapskist inmiddels toegerust is met verschillende tools passend bij de verschillende samenwerkingsverbanden. Het voordeel dat je dit vanuit huis kunt doen, dat overleggen en bijeenkomsten meer to-the-point zijn en dat alles zonder extra reistijd. Het gebruik van deze tools is eigenlijk voor iedereen nu de normaalste zaak van de wereld geworden waardoor ik deze vaker in kan zetten bij samenwerking met opdrachtgevers en samenwerkingspartners.
Dit zijn de (online) tools die ik regelmatig gebruik;
Zoom
Zoom gebruik ik voor intakegesprekken met nieuwe klanten, afstemming met samenwerkingspartners en netwerkbijeenkomsten. Het is handig om via ‘scherm delen’ mee te kijken op andermans scherm of mee te laten kijken op jouw scherm voor degene waarmee je Zoomt. Sommige zakelijke klanten gebruiken Microsoft Teams.
Slack
Via de tools Slack stem ik tegenwoordig af met mijn collega-webdesigners van Women on the Web. We zijn elkaars vraagbaak (al sinds jaar en dag). We zijn op dit moment met elkaar volop op ontdekkingstocht wat deze tool allemaal kan en hoe we dit goed in kunnen zetten.
Trello
Ik gebruik Trello af en toe als het gaat om complexere sites waarbij ik met meerdere personen samenwerk. Je kan er overzichtelijke takenlijsten in maken en het gene dat klaar is afvinken. Het is dan wel handig dat de opdrachtgever hier ook mee om kan gaan, anders wordt het alsnog onoverzichtelijk.
WhatsApp is natuurlijk heel erg ingeburgerd voor prive-gebruik, maar steeds vaker is het ook een tool om snel met een klant te schakelen. In tegenstelling tot berichten via de mail kun je via dit medium heel kort en kernachtig afstemmen. Bij langere berichten is e-mail dan weer handiger. WhatsApp heeft ook een optie voor videobellen. Handig is dat je WhatsApp ook kunt gebruiken via computer of laptop.
Teamviewer?
Als een klant een probleem had met een website of het instellen van mail op de computer, dan kon ik via Teamviewer direct op het scherm van de klant laten zien hoe iets werkt. Helaas heeft Teamviewer nu bedrijfsaccounts verwijderd zodat deze voor kleine gebruikers zoals ik niet meer in te zetten is. Een betaald account is niet in verhouding tot het gebruik dat ik hiervan maak. Dus helaas is deze tool voor mij vervallen.
Screencast O’Matic / ScreenPal
Voor instructie van klanten maak ik gebruik van Screencast O ‘matic waarmee ik inmiddels al zo’n 400 instructiefilmpjes maakte die ik via Dropbox deel met de klant. Screencast O’Matic heeft haar naam in 2023 veranderd naar ScreenPal.
Wat gebruik jij?
Welke online samenwerkings-tools gebruik jij en waarom?
Afbeelding van Free-Photos via Pixabay